H Upmann Petit Coronas


Man får genast fin, söt tobakssmak med lätta lädertoner. Även torrt gräs och viss sälta vid retrohalering. Mycket balanserat och mjukt. Inget sticker ut. Röken är ganska tunn till utseendet, men ändå med en viss krämighet i smaken. Jag hittar även en liten syra som är svår att placera rent smakmässigt.

Sötman och tobakssmaken tar ett steg tillbaka och peppar och sälta blir mer dominant. Ja, det smakar nästan lite kallsup i Östersjön nu, då grästonerna ger associationer till tång i det här smaksällskapet.

Sen gör sötma och tobak en återkomst. Allt är väldigt balanserat och fint. Pepparn ligger kvar och skvalpar i svalget. Och se där. En liten liten touch av choklad. Trevligt!

Sen tilltar krämigheten allt eftersom och röken blir tjockare och finare. Nu, efter cirka en tredjedel, blir cigarrer mycket mild och följsam. Jag tycker nyklippt gräs börjar färga smaken lite, men grannarna klipper gräset, så det kan vara därför.

Grundsmakerna genom resten av cigarren är en jämn blandning av tobak, sötma, läder, sälta, peppar och gräs. Krämigheten rundar av fint och gör att allt blandas till en kompott, där det är svårt att urskilja var smak för sig.

Första tredjedelen av cigarren är den mest intressanta ur rent smakhänsende. Om det är en cigarr med många svängar och stora smaker du är ute efter är det här inget för dig. Det här är en perfekt och mycket prisvärd konversationscigarr att bjuda på till kaffet och konjaken efter grillmiddagen i glada vänners lag, med lång röktid trots det lilla formatet.

Röktid: 60-75 min

Sir David Tang – Rules for Modern Life

Rules for Modern Life is comprised of questions, sent by readers to Sir David Tang’s column in Financial Times. The subjects range from fashion to relationships to good conduct in various situations and the authors opinion on a number of issues.

At its best, this book is funny, witty, and entertaining. Memorable even. Sadly, most of it is tedious, snobby, and lazy, often avoiding the subjects with self-important drivel, making the author come off as obnoxious and contrived rather than urbane and deadpan – which I assume was the aim.

I was disappointed as it came recommended in more than one list of “must read” books. Overrated and insipid.

Ditt sälj säljer inte

Det var länge sedan jag spelade speciellt mycket dator-/tv-spel. Jag har helt enkelt inte tid. Jag jobbar. Jag har barn och hem att sköta. Försöker hinna träna mellan varven och läsa åtminstone en bok i månaden.

Blev därför lite provocerad av den här reklamen. Vem fan vill hållas uppe hela natten av ett datorspel? Vem har tid och ork med det? Insomnia och sömnsvårigheter är dessutom ett allvarligt hälsoproblem för många. Att försöka sälja ett spel genom att påstå att det kommer göra dig sömndepriverad (och förmodligen få dig att strunta både i disken och personhygienen av bara farten) är väl för tusan inget bra säljargument i dessa tidspressade tider?

SPELA VÅRT SPEL! DU KOMMER ALDRIG KUNNA SOVA IGEN! ASSÅ, SÄKERT! DU KOMMER FAN FÅ STORA MÖRKA PÅSAR UNDER ÖGONEN OCH SLUTA DUSCHA OCH SÅNT FÖR DET HINNER/ORKAR DU INTE, FÖR DU HAR SPELAT VÅRT SPEL HELA FÖRBANNADE NATTEN! DET GÅR INTE ATT SLUTA! TYP SOM MED HEROIN!

Det är lite som att skriva “RÖKNING DÖDAR!” på ciggpaketen i säljsyfte.

Av bilden att döma går spelet ut på att leka Arga leken med träd. Träd är ju ninjas på Arga leken. De förlorar aldrig. Har du nånsin sett ett träd garva? Nä, just det. Tro fan man blir uppe hela natten.

Fick även den här reklamen och vet ärligt talat inte vad den vill.

Vad vill den?!